Hei yrittäjä!
Miltä yrityksesi näyttää?
Oletko miettinyt miltä yrityksesi näyttää? Varsinkin aloittelevalla yrittäjällä on hoidettavia asioita enemmän kuin tarpeeksi ja kaikessa kiireessä juuri yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelu saattaa jäädä muiden asioiden jalkoihin – vaikka juuri siihen olisi syytä panostaa!
Yritysilmeen ei usein ajatella olevan myöskään niin tärkeä, kuin mitä se oikeasti on. Helposti ajatellaan, että teen logon sitten jossain vaiheessa itse ja säästän…Mutta! Kotikutoinen ilme ei välttämättä anna mielikuvaa ammattimaisuudesta, laadusta tai vaikkapa luotettavuudesta. On hyvä pysähtyä miettimään, millaisen kuvan haluat yrityksestäsi antaa?
Yrityksen ilme luo ensivaikutelman.
Yritysilmeellä on todella suuri merkitys yrityksen imagolle ja uskottavuudelle. Yhtenäinen, tarkoituksenmukainen ja yksilöllinen visuaalinen ilme määrittelee brändi-identiteetin raamit. Yhtenäinen ilme kaikessa yrityksen viestinnässä lisää mm. tunnistettavuutta ja auttaa erottautumaan kilpailijoista. Huolella suunniteltu ilme kestää myös aikaa sekä taipuu eri materiaaleihin aina nettisivuista ikkunateippauksiin. Kun yrityksen visuaalinen ilme on määritelty tarkkaan, on mainonnan / markkinoinnin suunnittelu jatkossa helpompaa – ja myös halvempaa, kun ”pyörää ei tarvitse keksiä joka kerta uudestaan”.
Uniikki logo ja huolella suunniteltu yritysilme kestää aikaa.
Logo
Logo tehdään edustamaan yritystäsi (tai tapahtumaasi / kampanjaasi). Logo antaa kasvot yritykselle ja jo yhdellä silmäyksellä sen tulisi viestiä mm. yrityksen toimialasta. Logo viestii myös erilaisia adjektiiveja (esim. ammattimainen, helposti lähestyttävä, ekologinen, moderni jnejne.). Yhteen pieneen kuvaan pitää siis mahduttaa paljon asiaa – täytyy yksinkertaistaa, karsia ja muotoilla. Uniikki logo lisää aina yrityksen tunnistettavuutta ja auttaa siten erottautumaan kilpailijoista. Logon suunnittelussa tulee huomioida myös logon eri käyttötarkoitukset. Hyvin suunniteltu logo on ajaton ja pitkäikäinen – kerralla hyvin tehdyn logon tulisi kestää vuosia!
Yritysilme
Yrityksen visuaalinen ilme tarkoittaa logon lisäksi yritykselle määriteltyjä fontteja, muita graafisia elementtejä, käytettävää väri- ja kuvamaailmaa, sekä mm. asettelua. Huolella suunniteltu visuaalinen ilme on myös pitkäikäinen ja kaikkien elementtien tulisi taipua hyvin eri kanaviin.
Kun puhutaan yritysilmeestä se usein pitää käytännössä sisällään:
- Logon suunnittelun
- Muut graafiset elementit
- Typografian (eli fonttien) määrittelyn
- Väri- ja kuvamaailman määrittelyn
- Lomakepohjan suunnittelun
- Käyntikortin suunnittelun
- Nettisivujen suunnittelun
- Ilmoitus-/mainospohjan suunnittelun
- Graafisen ohjeistuksen*
*Graafiseen ohjeistukseen on koottu ohjeet yritysilmeen käytöstä. Esim. kuinka logoa saa käyttää, mitä fontteja käytetään, mitkä ovat värimääritykset painotuotteissa jne. Ohjeistuksen avulla pyritään varmistamaan, että ilme pysyy aina samanlaisena kaikkialla – näin varmistetaan, että yrityksen tunnistettavuus on aina paras mahdollinen.
Nettisivut ovat monesti potentiaaliselle asiakkaalle ensimmäinen kosketus yritykseesi.
Nettisivut
Oletko miettinyt miltä yrityksesi näyttää netissä? Tänä päivänä ajatellaan vähän niin, että jos yrityksellä ei ole nettisivuja, sitä ei ole olemassa. Nettisivut ovat yrityksen käyntikortti ja ihmiset tekevät yhä useammin valintoja / ostopäätöksen nettisivujen perusteella. Sivujen ei tarvitse olla laajat, muutama informatiivinen sivu riittää, mutta ulkoasun tulisi olla ammattimainen ja uskottava. Monesti nettisivut ovat potentiaaliselle asiakkaalle ensimmäinen kosketus yritykseesi, joten ei ole merkityksetöntä, miltä sivustosi näyttää!
Paras mahdollinen startti yrityksesi toiminnalle!
Oliko tämä hengästyttävää luettavaa?
Ei hätää, sillä kaikkea ei tarvitse heti kerralla hankkia! 🙂 Muutama olennainen asia olisi kuitenkin hyvä olla kunnossa alusta alkaen, jotta varsinkin aloitteleva yritys saisi parhaan mahdollisen startin toiminnalleen! Huolella mietityllä yritysilmeellä tähdätään tietenkin siihen, että saadaan asiakkaita (lisää) ja enemmän myyntiä!
Ota rohkeasti yhteyttä
niin katsotaan voisinko auttaa yrityksesi markkinoinnissa! Kyse voi olla yksittäisestä työstä tai pidempiaikaisesta kumppanuudesta.
Tutustu työnäytteisiini!
Kojootti Design on mikkeliläinen yhden naisen mainostoimisto, joka tarjoaa laaja-alaisesti graafisen suunnittelun palveluja. Sydäntä lähellä on erityisesti uusien yrittäjien sekä pienyritysten auttaminen erottautumaan markkinoilla.